diumenge, 21 de setembre del 2014

Caixes experiments

ELS SENTITS

MATERIAL QUE HI HA DINS LA CAIXA

ELS SENTITS. INTRODUCCIÓ.
__________________________________________
Imagina com seria el món si no poguessis veure, ni sentir ni parlar
amb els teus amics, ni tan sols olorar els aliments.
Normalment no pensem amb els nostres sentits però ells ens
diuen què succeeix al nostre voltant.
Tenim cinc sentits principals: la vista, l’oïda, l’olfacte, el gust
i el tacte.
Els animals també tenen sentits, i alguns son millors que els
nostres, per exemple: els gossos senten sons que nosaltres no
podem sentir i el seu olfacte és molt més precís.
NOM:.........................................DATA:..............
LA VISTA.
Descobriràs:
· La vista és el sentit que ens permet veure com són les coses i on es
troben. Els ulls són com una càmera fotogràfica, fan fotos del món
exterior.
· Els ulls hi veuen separadament un de l’altre però el cervell l’ajuda a
unir les imatges.
EXPERIÈNCIA 1a:
Material:
· 1 cartolina petita
· Pega
· Estisores
· Imatges de gàbia i ocell
Activitat:
1. Observa els dibuixos separats per la cartolina vertical.
2. Col·loca entre els teus dos ulls la cartolina del mig
3. Recolza el nas per estar més còmode de manera que cada ull
només vegi el dibuix del seu costat.
4. Escriu....
Què veus?
________________________________________________
Què penses que ha passat? Conclusions finals
________________________________________________
________________________________________________
________________________________________________
________________________________________________
________________________________________________
________________________________________________
________________________________________________
________________________________________________
________________________________________________
NOM.....................................DATA....................
LA VISTA.
EXPERIÈNCIA 2a:
Material:
· Paper
· Llapis
· Una regla
Activitat:
1. Dibuixa amb la teva regla una línea de 9cm de llarg
2. Separada per 5cm dibuixa una igual
3. Dibuixa en la primera línea unes fletxes que apuntin cap a fora
i en la segona unes fletxes apuntant cap a dintre (com la
fotografia:
Respon:
Observa les línees. És una més llarga que l’altre?
Ho sembla? Què creus que passa?
________________________________________________
________________________________________________
A vegades el teu cervell interpreta malament la fotografia que
envia la vista, és el que anomenem: “il·lusions òptiques”
Exemple: Creus que les línees de la imatge són rectes? Parlaho
amb la mestra.
NOM.....................................DATA....................
LA VISTA.
EXPERIÈNCIA 3a:
Material:
· Tub de paper de cuina
Activitat:
1. Agafa un tub de cartró i posa’l davant del teu ull dret i
preparat per mirar
2. Posa la teva ma esquerra al costat del tub amb el palmell de la
mà mirant cap a tu (com a la fotografia)
3. Mira a prop i lluny. El teu ull dret veurà a través del tub i amb
l’esquerra veuràs la mà, sembla com si la teva mà tingués un
forat.
NOM.....................................DATA....................
L’OÏDA
Descobriràs:
L’oïda és el sentit que ens permet percebre diferents tipus de
sons
EXPERIÈNCIA 1a:
Material:
· Rellotge despertador
· Cartró per fer un tub
Activitat:
1. Acosta’t un rellotge a la orella i escolta amb atenció el seu
tic –tac.
2. Ves-lo separant de la orella fins que no el sentis.
3. Arriba’t aquest punt mesura la distància que hi ha entre el
rellotge i la teva orella.
4. Col·loca el tub entre el rellotge i tu.
Observa i respon:
Sents el rellotge d’aquesta manera? Què creus que està passant?
Pista: Les ones sonores s’escampen per tot arreu si les tanquem
en un tub es mouran en una sola direcció, cap a la teva orella que
es troba a final del tub!
NOM.....................................DATA....................
L’OÏDA
EXPERIÈNCIA 2a:
Material:
· 15 m de tub de plàstic transparent
· Bossa de brides
Activitat:
1. Fes el disseny d’un recorregut (a fora a la barbacana) que
faran les onades al llarg del tub de plàstic.
2. Fixa el tub d’un cantó a l’altre del recorregut.
3. Col·loqueu-vos un a una punta i un altre a l’altre, decidiu que
parla i qui escolta.
Respon:
Què passa? Pots sentir al teu company ?
NOM.....................................DATA....................
L’OÏDA
EXPERIÈNCIA 3a:
Material:
· Un globus
· Tisores
· Una goma de pollastre
· Un got de plàstic
· Tisores
· Arròs
Activitat:
1. Amb les tisores talla l’extrem del globus:
2. Talla el globus per la meitat, necessites una gran superfície de
globus. Aquest globus representa el timpà, un òrgan que
tenim dins de la orella.
3. Estira el globus sobre el got i subjecta’l amb la goma
procurant que quedi el més estirat possible.
4. Col·loca sobre el globus uns grans d’arròs. Aplaudeix o crida.
Mira com es mouen els grans d’arròs.
Respon:
Què creus que li passa al teu timpà quan sent sorolls
forts?
NOM.....................................DATA....................
L’OLFACTE
Descobriràs:
El sentit de l’olfacte està dintre del teu nas. La part exterior
serveix per escalfar i netejar l’aire que respires abans de que
arribi als teus pulmons.
EXPERIÈNCIA 1a:
Material:
· Antifaç
· 5 gots de plàstic
· 5 olors diferents
Activitat:
1. Per parelles, un es posa l’antifaç, a cada got de plàstic es posa
una cosa olorosa que el company que te els ulls tapats no pot
veure en cap moment de l’experiència.
2. Cal endevinar què hi ha a cada got, fer-ho un per un i deixant
temps per olorar i pensar. Escriu abans de que et diguin el
resultat.
Escriu:
Quantes olors has encertat?
Got 1:___________________________________________
Got 2:___________________________________________
Got 3:___________________________________________
Got 4:___________________________________________
Got 5:___________________________________________
NOM.....................................DATA....................
EL GUST
Descobriràs:
El sentit del gust i de l’olfacte funcionen junts per informar-te
sobre el que menges. Amb la llengua proves menjar que t’agrada i
també et pot donar un senyal d’alerta d’allò que no es pot
menjar.
EXPERIÈNCIA 1a:
Material:
· Antifaç
· 5 gots de plàstic
· 5 begudes diferents
Activitat:
1. Les mateixes parelles que en l’experiència anterior però ara és
l’altre qui ha de fer l’exercici d’endevinar. A cada got de
plàstic es posa un beguda diferent.
2. Cal endevinar què hi ha a cada got, fer-ho un per un i deixant
temps per assaborir i pensar. Escriu abans de que et diguin el
resultat
Escriu:
Quants sabors has encertat?
Got 1:___________________________________________
Got 2:___________________________________________
Got 3:___________________________________________
Got 4:___________________________________________
Got 5:___________________________________________
NOM.....................................DATA....................
EL TACTE
Descobriràs:
El sentit del tacte ens permet identificar la temperatura, la
duresa, la textura, la forma i la mida de les coses.
EXPERIÈNCIA 1a:
Material:
· Antifaç o mocador per tapar els ulls.
· Bossa de roba per ocultar els objectes
· 10 objectes amb textures diferents
Activitat:
1. Les mateixes parelles que en l’experiència anterior. Un acosta
la bossa de roba amb 5 textures diferents.
2. L’altre ha d’endevinar de quin objecte es tracta
3. Un cop fet l’experiment, canvieu el torn i ara es torna a
repetir amb 5 textures més.
Escriu:
Quants objectes has encertat?
Objecte 1:_______________________________________
Objecte 2:_______________________________________
Objecte 3:_______________________________________
Objecte 4:_______________________________________
Objecte 5:_______________________________________
NOM.....................................DATA....................
CONCLUSIONS FINALS:
Contesta aquestes preguntes tenint en compte les
experiències.
Per què ens serveixen els sentits?
Els sentits actuen sols o creus que necessiten d’algun altre òrgan
del cos com el cervell? Per què ho creus així, has fet algun
experiment que ho demostri?
Si no tinguéssim tacte no notaríem el dolor, però això és bo o
dolent? Per què?
SI VOLS SABER MÉS.....
· Mira’t el llibre “mira, mira” observa’l amb atenció i
descobreix moltes de les coses que has après fent aquests
experiments.
· Mira’t alguns materials sobre il·lusions òptiques que trobaràs
a la caixa, experimenta i observa tot el que has aprés.
· Utilitza aquesta pàgina Web trobaràs altres propostes
interessants:
www.xtec.cat/~mlluelle/caceres/sentits.htm

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada