CAPACITAT
Material que hi ha dins la caixa
- 3 Ampolles de diferents capacitats
- Un got per beure aigua
- Un paperera buida
- Una calculadora
- Un mesurador de líquids
- Mesuradors de líquids
- 4 pals de fusta que facin 1m
- 4 angles de plàstic per enganxar els pals
- El pluviòmetre
Material que hi ha dins de la caixa
Data:
OBJECTIUS
- Reconèixer la unitat de mesura per a la capacitat (litre)
- Seleccionar la unitat i l’instrument adequat, d’acord a la magnitud a mesurar
- Aplicacions quotidianes de les unitats de mesura.
Data:
CAPACITAT
Definició: la capacitat serveix per mesurar líquids i la unitat de referència és el litre(l).
EXPERIÈNCIA 1
Material:
- 3 Ampolles de diferents capacitats.
Descripció de les activitats:
1. Agafa les 3 ampolles i mira a l’etiqueta quina és la capacitat de cada ampolla.
Descobrireu amb quines unitats es mesura els líquids i establireu relacions entre diferents capacitats.
Data:
EXPERIÈNCIA 2
Material:
- Un ordinador amb internet - Un mesurador de líquids
- Un paperera buida
Descripció de les activitats:
1.- Busca a internet quants litres de sang ens circulen pel cos.
2.- Agafa un mesurador d’un litre i omple’l tantes vegades com creguis per fer la mesura buscada a internet. L’aigua que vagis comptant, tira-la a dins de la paperera.
3.- Ara, ja et pots fer la idea de quanta sang tenim en el cos.
4.- Anota les conclusions:
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Data:
EXPERIÈNCIA 3
Material:
- Un ordinador amb internet - Una calculadora
- Un got per beure aigua - Un mesurador de líquids
Descripció de les activitats:
1. Buscar a internet “Quanta aigua necessitem beure al dia”.
2. Un cop tinguis la quantiat busca un mesurador de líquids i posa-hi la quantitat.
3. Ara agafa un got d’aigua i digues quantes vegades has omplert el got fer buidar la quantitat del mesurador.
4. Anota les conclusions:
- Quanta aigua necessitem beure al dia? ………………….. litres.
- Quants gots podem omplir amb ……….litres? …………………………. Gots.
- Quants gots d’aigua beus al dia? ………………… gots.
- Quants gots hi ha de diferencia entre el que beus i el que hauries de beure? …….
Conclusions:
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Data:
EXPERIÈNCIA 4
Material:
- Ampolles - L’aixeta del lavabo
- Un mesurador de líquids
Descripció de les activitats:
1. Agafa les ampolles i intenta col·locar-les a sota de l’aixeta del lavabo.
2. Apreta el pulsador per què surti aigua. No l’has de seguir apretant.
3. Intenta que no s’escapi aigua fora de les ampolles. D’aquesta manera comptarem quanta aigua cau apretant una vegada l’aixeta.
4. Posa la quantitat de les ampolles en un mesurador de litres. Quants litres han caigut de l’aixeta?.............. litres.
5. Calcula quants litres gastes al dia si apretes dues vegades les aixetes per rentar-te les mans? ………………. Litres.
6. Ara, calcula quant gasten tots els companys de clase si cada dia l’apreten 2 vegades.
Noms dels companys
Litres que gasten
Conclusions:
__________________________________________________________________________________________________________________
Data:
EXPERIÈNCIA 5
Material:
- 4 pals de fusta que facin 1m.
- 4 angles de plàstic per enganxar els pals.
- El pluviòmetre
Descripció de les activitats:
1.- Construeix un quadrat amb els pals de fusta i els angles. Ara ja tens un quadrat que fa 1 metre de costat x 1 metre de costat 2.- Llegeix aquesta noticia del Periódico Dilluns 22 octubre 2012
Pluges a tot Catalunya acompanyades de pols en suspensió Per ara les precipitacions més abundants s'han concentrat a l'alta muntanya pirinenca, com a Espot(73 litres per metre quadrat), Bonaigua (57 litres), segons dades del Meteocat fins a les 12.20. A l'espera de nova precipitacions, les quantitats a la resta del territori han estat més discretes, com a les ciutats Barcelona i Tarragona (7 litres), Lleida (6) i Girona (1)
3.- Explica què vol dir la notícia quan diu: “Ha plogut 73 litres per metre quadrat a Espot”.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Data:
EXPERIÈNCIA 6
Material:
- Un mesurador d’2 litre.
- Una galleda.
- Altres mesuradors.
Descripció de les activitats:
1.- Agafa un mesurador d’2 litre i omple’l d’aigua fins a arribar a 1 litre.
2.- Situa el mesurador dins de la galleda.
3.- Posa el puny dins del mesurador d’aigua.
4.- Observa què ha passat. Amb el puny a dins, creus que hi ha més aigua, menys o la mateixa. Explica què creus que ha passat.
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
5.- Ara, treu el puny i observa el mesurador. Hi ha més aigua o menys que el començament. Explica què creus que ha passat.
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Data:
EXPERIÈNCIA 7
Material:
- Un mesurador d’1 litre.
- Una galleda.
- Altres mesuradors.
Descripció de les activitats:
1.- Agafa un mesurador d’1 litre i omple’l d’aigua fins a dalt.
2.- Situa el mesurador dins de la galleda.
3.- Posa el puny dins del mesurador d’aigua.
4.- Observa què passa.
5.- Treu el puny i observa el mesurador.
6.- Ara agafa l’aigua de la galleda i mesura quanta aigua tens.
7.- Ara intenta explica què passaria si posessim un objecte més gran. Quina relació hi ha entre l’objecte que hi posem i l’aigua que surt.
Conclusions
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada